Menu
Sztuka oczami Śliwki
  • Strona główna
  • O mnie
  • Kontakt adres e-mail beatasliwka9@gmail.com, facebook Przystań poetycka.
Sztuka oczami Śliwki

Filmoterapia – jedna z wielu metod arteterapii.

Napisano dnia 2 grudnia 20192 grudnia 2019

Filmoterapia, – uważana jest za audiowizualną odmianę biblioterapii. Jest to  terapia za pomocą szeroko rozumianej sztuki, pełni podobne do niej funkcje. Naukowcy stwierdzili, że odpowiednio dobrany film może pomóc w leczeniu wielu chorób. Funkcja terapeutyczna filmu polega na dostarczaniu pacjentowi pozytywnych uczuć związanych z estetycznym przeżywaniem sztuki filmowej. Medycyna zwróciła uwagę na właściwości materiału filmowego– naukowcy bowiem stwierdzili, że odpowiednio dobrany film może spowodować wzrost ciśnienia krwi, podwyższone napięcie mięśni, wzmożone pocenie się, przyspieszone bicie serca, redukcję bólu, zwiększone wydzielanie adrenaliny, endorfiny lub enkefaliny (wewnętrznego „narkotyku” działającego antydepresyjnie).

                      Film, podobnie jak muzyka, literatura czy taniec, ma właściwości naturalnego leku– maksymalna skuteczność przy minimalnym ryzyku zastosowania.

Rodzaje filmów stosowanych w filmoterapii

Do rodzajów filmu (i jednocześnie środków filmoterapii) możemy zaliczyć takie materiały jak:

  • filmyanimowaneczyli bajki, kreskówki o różnej tematyce, zazwyczaj z wyraźnym morałem;
  • filmy dokumentalneipopularnonaukowe, w skład których wchodzą filmy edukacyjne o charakterze profilaktycznym;
  • filmy fabularne o charakterze audiowizualnej powieści.

Cele filmoterapii

                   Filmoterapia, podobnie jak biblioterapia, najczęściej stosowana jest do celów rewalidacyjnych– film będący sfilmowaną powieścią, niesie za sobą tożsame jej treści, lecz ponad to obraz, pozwalający niejako „zatopić” się w przedstawianej rzeczywistości.

Podobnie również – jak biblioterapia – nie ma celu usuwania objawów chorobowych, ale dostarczenie wsparcia psychicznego co pozwoli pacjentowi lepiej radzić ze swoją chorobą czy niedomaganiem.

Celem filmoterapii jest też resocjalizacjai profilaktyka – służą do tego filmy zarówno fabularne, popularnonaukowe jak i edukacyjne.

Natomiast cel ogólnorozwojowy dąży do estetycznego wychowania jednostki poprzez kontakt ze słowem i obrazem. Aspekt wychowawczy i jednocześnie terapeutyczny filmu opiera się natomiast na założeniach, że może on znacząco wpływać na sferę emocjonalno-wolicjonalną człowieka. I chyba jest to najważniejszy cel filmoterapii – zmiana postępowania jednostki, której podstawą są zinternalizowane przez nią normy przejęte od bohatera filmu.

Indeks filmów, które leczą ( informacja jakie problemy film porusza, dla jakich osób jest przeznaczony i z jakim  problemem terapeutycznym może być wykorzystany).

Indeks filmów dla dzieci – wiek: do 6 lat.

Filmy dla dzieci  jako środki filmoterapii mogą być bardzo efektywne, z uwagi na miejsce jakie zajmuje film we współczesnym świecie i jaką ważną rolę odgrywa w świecie realnym dziecka.
Film pomaga dzieciom łączyć ich wewnętrzny świat z bieżąca rzeczywistością, a zarazem ma silny wpływ na postrzeganie tej rzeczywistości.

Filmoterapia wśród dzieci może być prowadzona w gabinetach terapeutycznych, w szkołach, bibliotekach i w domach. Przez wykwalifikowanych specjalistów przez psychologów, pedagogów, nauczycieli, bibliotekarzy.

Wybrany gatunek do filmoterapii z filmów dla dzieci w wieku do 6 lat.

 – film animowany – wyróżnia się szybkim tempem akcji i wielością wydarzeń,

– film rysunkowy (malarski) – wrażenie ruchu powstaje dzięki żmudnym wysiłkom wielu osób, zmieniające kolejne fazy ruchu na rysunku,poprzez fotografowanie na taśmie zdjęciowej co powoduje złudzenie poruszania się przedstawionych postaci. Są utrzymane w realistycznych konwencjach rysunku i odznaczają się ciekawą treścią. (np. filmy Disneya).

  1. „Mia i Ja” – film rysunkowy przeznaczony dla dzieci w wieku od 4 lat do  7 lat. Który spełnia funkcję wychowawczą wzbogacającą wewnętrzne życie dziecka. A przede wszystkim ma związek z treściami historii w nim zawartym. Fil  „Mija i Ja” porusza problemy dziewczynki, która poprzez zmianę swego obecnego życia zmienia miejsce zamieszkania i próbuje odnaleźć siebie w nowym, dla niej obcym miejscu. Poprzez odnalezienie kontaktu z magią poznaje świat jednorożców  i elfów. Wyalienowanie, zagubienie oraz lęk przed nieznanym znika. Film ukazuje jak ważne jest mieć swoje miejsce na ziemi, żyć zgodzie z samym sob oraz z naturą pokonując wszelkie zło oraz że warto mieć przyjaciół, z którymi pokonuje się wszelkie trudności. Niezależnie od tego co się stanie.

Film przeznaczony dla dzieci w wieku od 4 do 7 lat zamkniętych w sobie, nieufnych, zahukanych, mających problemy z nawiązaniem kontaktów z rówieśnikami.  Pomaga odzyskać wiarę w siebie i w swoje możliwości. Rozwija i pobudza wyobraźnie oraz pełni funkcję wychowawczą poprzez wzbogacenie jego wnętrza.  Ponad dostarcza pozytywnych uczuć, relaksuje, rozśmiesza a nawet bawi. W ten sposób mobilizuje do aktywności i komunikacji z rówieśnikami. Dziecko staje się bardziej elastyczne i otwarte wierząc w siebie.

  • terapeutyczna , polega na dostarczaniu pozytywnych uczuć związanych z estetycznym przeżywaniem sztuki filmowej, wywołaniu katharsis, nastroju relaksacji, rozluźnienia psychofizycznego i wreszcie aktywizowaniu do dalszej samodzielnej działalności na rzecz samego siebie i innych,poznawczo-stymulacyjna, bazująca na założeniu, że sztuka filmowa dostarcza informacji i mobilizuje do aktywności poznawczej, komunikacyjna i ekspresyjna — uspołeczniają jednostkę w grupie i umożliwiają swobodne wypowiadanie się, kulturotwórcza – polega na zapoznaniu się z dobrami kultury poprzez percepcję wzrokową i/lub słuchową, rekreacyjno-ludyczna ma na celu zaspokojenie naturalnej potrzeby człowieka, jaką jest zabawa

  • „Dom Ocha i Tip” – wychowawcza (wzbogacająca wewnętrzne życie jednostki),terapeutyczna, polega na dostarczaniu pozytywnych uczuć związanych z estetycznym przeżywaniem sztuki filmowej, wywołaniu katharsis, nastroju relaksacji, rozluźnienia psychofizycznego i wreszcie aktywizowaniu do dalszej samodzielnej działalności na rzecz samego siebie i innych, umożliwia rozpoznanie postaci, celów i działań oraz ich zlokalizowanie, z wyraźnym morałem. Bajka ta jest utworem moralizatorskim, należącym do gatunku epicko-dydaktycznego, gdzie wyrażający określoną postawę życiową i zawierający zawsze morał. Postacie bajkowe skrywające się pod maskami zwierzęcymi, reprezentują poszczególne cechy charakteru ludzkiego. Dlatego też symbolika zwierząt i przedmiotów składa się na fantastykę metaforyczną i umowną. Poprzez zabawne sceny ukazane w bajkach możemy w przystępny sposób nauczyć dzieci pozytywnych zachowań. Tę właśnie formę pracy z filmem stosujemy najczęściej wśród małych czytelników.
  • „Pszczółka Maja” – „powiastki filmowe przeznaczone dla małych widzów, krótko- i średniometrażowe, których tematem są określone problemy wychowawcze, odzwierciedlające cele i założenia wychowawcze danego kraju. – początkowo zainteresowanie baśnią, z czasem tym, co wydarzyło się naprawdę, wiara we wszystko, co jest przedstawione na ekranie.

Ostatnie wpisy

  • Z ogromną przyjemnością zapraszamna POETYCKIE PARKOWANIE.
  • Tomik „Derilium”- w trakcie redagowania, nieopublikowany.
  • „Poetyckie rozgrzeszenie” w Officyna Cafe przy Zamku Grodziec Śląski – 08.09.2023r.
  • Właśnie dziś dotarła do mnie wspólna antologia „Niosąc pomoc Filipkowi” ❤️Niezmiernie cieszy mnie fakt, zaistnienia w tym wspaniałym przedsięwzięciu.Twórczość poetycka dla artysty, jest tym czym chleb codzienny dla każdego z nas. Dzięki właśnie takim zrywom, działaniom możemy oddać część swej duszy i ukrytego piękna poezji.Przyczynić się, do obdarowania pięknem pisanego słowa a zarazem czynić coś dobrego dla drugiego człowieka. Dziękuję za możliwość wzięcia udziału w tym tak wzniosłym i poetyckim dziele wraz z innymi wybitnymi poetami. ❤️
  • LIŚCIE. Tomik „Derilium” – w trakcie redagowania, nieopublikowany.

Archiwa

  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019

Kategorie

  • Audycje poetyckie
  • cykl miniatur
  • inne
  • Ksiązki
  • obrazy
  • pisma literacko-artystyczne
  • Recenzje
  • Spotkania
  • wyróżnienia, uznania, nagrody
©2023 Sztuka oczami Śliwki | Powered by SuperbThemes & WordPress