Scenariusz zajęć z plastykoterapii z zachowaniem zasad jej prowadzenia.
Charakterystyka grupy dzieci przedszkolnej.
Dzieci są zróżnicowane pod względem wieku przedszkolnego od 5 lat do 6 lat w grupach oraz temperamentu: są dzieci ciche i spokojne, uległe a nawet wycofane oraz bardzo głośne, nadpobudliwe, ekspansywne.
Niektóre tak bardzo nadpobudliwe, że mają trudności ze skupieniem uwagi na jednej rzeczy.
Problemem jest zainteresować taka grupę jednakową formą zajęć i namówić do wspólnej zabawy oraz pracy zwłaszcza dzieci spokojne i ciche z dziećmi żywiołowymi. Ilość dzieci 6 osób.
Czas: do 45 minut maksymalnie.
Cele:
• Kształtowanie koncentracji uwagi i to szczególnie u dzieci nadpobudliwych,
• Wyrabianie większej wiary w siebie, pewności oraz otwartości w kontaktach z innym dziećmi u dzieci cichych, nieśmiałych, zamkniętych w sobie,
• Nawiązanie pozytywnych relacji, przyjacielskich stosunków z koleżankami i kolegami z grupy,
• Rozwijanie samoświadomości, wyrażanie swoich pragnień czy marzeń, • Doskonalenie sprawności manualnych,
• Pobudzenie kreatywności, pomysłowości,
• Uzyskanie poczucia dowartościowania, stworzenia czegoś pięknego podczas zajęć,
• Wzmacnianie więzi dzieci poprzez wykonywanie wspólnych zadań
Środki:
• farby pastele, akwarele, kwadraty niebieskie i zielone z papieru, kwadraty z kolorowego papieru o wymiarach 20 cm x 20 cm, woreczek nieprzezroczysty, bloki rysunkowe, flamastry, kredki świecowe, pastelowe, klej brokatowy -złoty, klej, nagranie muzyki relaksacyjnej, słomka, modelina, plastelina.
Formy pracy:
Forma pracy w parach w grupach, zbiorowa.
Przebieg:
1) Przywitanie się z dziećmi: „Witam Was serdecznie kochane dzieci na zajęciach z plastykoterapii. Czas zacząć”
2) Zabawa integracyjna dzieci w rytm spokojnej muzyki spacerują w kółeczku po sali. W momencie przerwy w muzyce prowadząca osoba zajęcia, wydaje polecenie: „szukamy koleżanek i kolegów w grupie, którzy mają podobny kolor włosów”. Wtedy dzieci dobierają się w grupki. Zaczyna znów grać muzyka i dzieci znów chodzą w rytm muzyki. Pada kolejne polecenie, które może odnosić się np.: do koloru butów, koloru spodni, spódniczek. Dzieci wtedy się z uwagą i skupieniem obserwują, patrzą na siebie i się poznają. Zwracają uwagę na szczegóły, których codziennie być może, że nie zauważają będąc w grupie.
Malowanie:
3) Malowanie metodą Dziesięcioma Palcami. Podział dzieci na dwie grupy po 3 osoby, według wylosowanego kolorowego kwadracika z woreczka. W woreczku są trzy kwadraciki zielone i trzy niebieskie. Jedna grupa ma kwadracik niebieski a druga ma zielony. Każda grupa na swoim papierze z bloku rysunkowego maluje metodą dziesięcioma palcami, po uprzednim umoczeniu w pastelowych farbach kolorowych. Każde dziecko maluje według swego pomysłu, koncepcji i tworzy artystyczne mozaiki, rysunki. Dzięki tej metodzie dzieci pracując w grupie rozwiną swoje pozytywne postawy funkcjonowania w grupie. Dzieci same poprzez swoją naturalną spontaniczność, bezpośredniość, czy chęć do zabawy lubią się „pobrudzić, popaćkać”. Podczas tych zajęć dzieci będą wyrażać samego siebie, będą pozbywać się lęków, strachów dziecięcych, które w jakiś sposób na co dzień w kontaktach z rówieśnikami je blokują. Po wykonaniu zadania dzieci pozostawiają swoje prace do wyschnięcia.
4) Relaksacja:
Dzieci kładą się na dywanie wykonują trzy razy wdech i wydech wsłuchując się w melodię relaksującą np.: szum morza i wyobrażają sobie, że leżą na plaży. Wsłuchują się w słowa osoby prowadzącej zajęcia: „ wyobrażacie sobie dzieci, że leżycie na plaży w oddali słychać spokojny i miarowy szum morza, leżąc patrzycie na niebo i obserwujecie płynące po nim chmurki. Czujecie ciepło ogrzewającego was słoneczka. Podziwiajcie latające wysoko białe mewy. A obok do morza dobijają kutry rybackie kolorowe i pomalowane w niebieskie i czerwone paski, pełne ryb. Mienią się barwami słońca. A wy spokojnie leżycie i wsłuchujecie się w szum morza”.
5) Origami: złota rybka Dzieci malują na kartce z bloku rysunkowego na niebiesko morze na dole kartki i na biało górną część jako chmury. Po pomalowaniu kartek zostawiają je do wyschnięcia. Następnie dzieci wykonują z kwadratów papieru, składanki rybek etapami, zgodnie z poleceniami osoby prowadzącej, dokładnie obserwując kolejne etapy składania. Następnie ozdabiają pisakami i klejem brokatowym -złotym wykonane rybki, różnymi wzorami kropkami, plamkami czy łuskami. Według własnej pomysłowości. Powyższe rybki naklejają na kartki papieru które wcześniej malowały.
6) Dmuchanie plamy. Dzieci rozlewają na kartkę z bloku rysunkowego kilka plam niebieskiego tuszu. Biorą słomkę i dmuchają w rozlany tusz spiesząc się by nie wysechł. Dzieci w ten sposób rozwijają swoją wyobraźnie i obserwują co wychodzi z wyschniętego tuszu. Może rybka? A może inne stworzenie ?
7) Malowanie słomką. Dzieci biorą słomki i zatykają je z jednej strony modeliną czy plasteliną. Maczają słomkę w rozcieńczonej farbie akwarelowej i malują punkty na kartce z bloku rysunkowego. Pokrywają cały obrazek punktami.
8) Rysowanie kredkami marzeń. Dzieci jak każdy z nas ma jakieś swoje marzenie, które chciałaby spełnić. Marzą o przyjaciołach, rzeczach, zwierzętach, o podróżach czy rolach księżniczek, rycerzy. Dzieci kredkami pastelowymi bądź świecowymi rysują swoje marzenia na kartkach z bloku rysunkowego. Przelewają swoje skryte pragnienia i marzenia na papier. Praca ta pobudza u dzieci wyobraźnię i wzmacnia wiarę w siebie i w swoje możliwości. Dzieci po zakończonej pracy odkładają kredki i opowiadają o swoich marzeniach.
9) Podsumowanie zajęć z dziećmi i zakończenie. Dzieci są poproszone o przedstawienie swoich wrażeń np. za pomocą minki. Bardziej otwarte dzieci zachęcane są do wyrażenia swego zdania w sposób werbalny. Opowiadają, która z metod im się najbardziej podobała, która praca sprawiła im najwięcej przyjemności i dzięki której nawiązały relacje w grupie, jak im się wspólnie pracowało. A co najważniejsze dzięki rozmowie, po zajęciach z dziećmi, można uzyskać informację zwrotną jak zajęcia wpłynęły na ich otwartość, komunikację w grupie, ekspresję czy pomysłowość oraz która z metod ich udoskonala możliwości manualne. Widoczne także jest zachowanie dzieci spokojnych, które bardziej się skupiają na wykonywanej pracy i dzieci bardziej żywiołowych, które starają się wykonywać zadania oraz skupić się na jak najlepszym efekcie swej pracy czy współpracy w grupie.
10) Prowadzący żegna się z dziećmi: „Żegnam was kochane dzieci bo koniec zajęć nadszedł czas”. Podczas prowadzenia zajęć można zaobserwować nastrój i zachowanie dzieci pracujących w grupach dzięki czemu można zauważyć cechy osobowości poszczególnego dziecka i sposób zachowania w grupie. Stąd istotna jest mała ilość dzieci w grupie.
Rysunek czy malowanie pokazuje zainteresowania dzieci, proces rozwoju czy możliwości motorycznych. Usprawnia komunikację interpersonalną wśród dzieci. Widać jakie dzieci posiadają umiejętności pracowania w grupie, z czym mają trudności, w jakiej sferze potrzebują wsparcia. Obserwacja dzieci pokazuje ich zachowania wobec innych dzieci mniej otwartych i na odwrót, sposób współpracy. Nie jest istotne czy dzieci mają zdolności plastyczne.
Chodzi o to by dzieci poczuły się dowartościowane, że mogą stworzyć same coś pięknego.
Podczas tych zajęć dzieci także będą pozbywać się lęków, strachów wewnętrznych wynikających
z nowych rzeczy czy kontaktów w nowym miejscu. Grupa dzieci w wieku 5- 6 lat będzie wspólnie razem poprzez zajęcia terapeutyczne wzmacniać więź współpracy oraz rozwijać swoje ekspresyjne możliwości. Poza tym, poprzez pozytywne nastawienie prowadzącego zajęcia z plastykoterapii,
dzieci chętnie współpracują i wykonują z radością i zainteresowaniem zadania.
Uśmiechnięty prowadzący przenosi swoją pozytywna energię i „zaraża” dzieci radością. Co powoduje, że dzieci się uśmiechają i stają się radosne.